Cees in Cyberspace

Tips & Scripts...

 

Hoe belangrijk zijn reviews?

HTTP requests
Al sinds het begin van het Internet hebben we onszelf aangeleerd om onbekenden te vertrouwen… Pijn in je elleboog? Meteen even googelen om te kijken wat anderen er van denken. Op zoek naar een wasmachine? Eerst even lezen wat anderen de beste machine vinden. Reviews (“recensies”) bepalen grotendeels de reputatie van een bedrijf en zijn producten. Potentiële kopers geloven negatieve reviews eerder dan positieve; van de 1000 reviews worden de 3 slechtste het vaakst bekeken. Kopers geloven ook eerder de mening van gelijkgestemden dan die van anderen. En natuurlijk kijken ze naar het aantal reviews dat een bedrijf of product heeft gekregen. Kopers gaan risicomijdend te werken; ze zoeken eerder naar berichten die een product afwijzen dan andersom. Een review kan dus de drempel vormen om tot aankoop over te gaan. Krijg je als ondernemer een negatieve review, dan is het dus zaak om daar zo snel mogelijk op te reageren en het gesprek met de review aan te gaan. Blijf daarbij altijd eerlijk en toegankelijk en vermijd een welles-nietes discussie. Geef aan hoe problemen kunnen worden opgelost in plaats te verzanden in overvloedige excuses. Vermeld daarbij altijd je contactgegevens. Als het mogelijk is, kun je zelfs de review fysiek uitnodigen om zijn product om te ruilen voor een ander exemplaar of een betere uitvoering.