Cees in Cyberspace

Tips & Scripts...

 

Maak je content Scanbaar

Maak je content Scanbaar

Meer dan driekwart van alle Internetgebruikers leest niet goed. In plaats daarvan scannen we een pagina en proberen we eruit te pikken wat ons interessant lijkt. Net zoals je doet met de krantenkoppen in die dikke Zaterdag-editie. Je blik blijft hangen bij opvallende elementen zoals (sub)titels, foto’s en links.

Het lijkt erop dat we dit doen omdat we haast hebben; we willen niet lezen ter ontspanning, maar we willen informatie om tot actie over te kunnen gaan; bestellen, kopen, boeken, reserveren etc.

Hoewel ooit werd gedacht dat onze blik zich in een F-vormig patroon beweegt tijdens het scannen, lijkt die theorie inmiddels wat achterhaald. Desalniettemin kun je als contentmarketeer nog steeds je voordeel doen met deze kennis en ook lijkt Google extra gewicht toe te kennen aan scanbare teksten.

Dus:

  • schrijf informatieve kopteksten, die gezamenlijk de hele pagina samenvatten
  • maak beschrijvende hyperlinks (“boek hier je ticket” in plaats van “klik hier”)
  • schrijf getallen in cijfers en niet in letters (“100%” in plaats van “honderd procent”)
  • gebruik zo weinig mogelijk lange en/of samengestelde woorden