Sociaal belonen

Het idee is niet nieuw en wordt ook al zijdelings genoemd in het boek “Social Media Expert in een week” van Jeroen Bertrams: het belonen van de sociale inspanningen van je doelgroep.
Wat bedoel ik daarmee? Elke keer als een van je volgers jouw bericht liked, deelt of retweet, bouwt zo’n volger punten op. Je kunt een compleet beloningssysteem opstellen waarbij je verschillende punten definieert voor verschillende acties op de verschillende platformen. Iets delen levert voor jouzelf natuurlijk meer op dan iets geliked krijgen, dus dat mag dan beter beloond worden.
Al deze acties kun je vervolgens via de API’s van de onderliggende platforms uitlezen, om zo de gegevens van de volger te verzamelen. Als zo’n volger een klant blijkt te zijn, kun je hem bij voldoende punten belonen met korting op zijn eerstvolgende aankoop of met een gratis “probeerartikel”, een relatiegeschenk of een cadeaubon. Maar ook niet-klanten kun je natuurlijk hun opgebouwde puntentegoed laten verzilveren.
En je hoeft natuurlijk niet te stoppen bij de geijkte social media; je kunt ook mensen belonen die je nieuwsbrief doorsturen (“tell a friend“) of een review plaatsen op Trustpilot. En vergeet ook niet dit spaarstelsel zelf zo bekend mogelijk te maken!