Cees in Cyberspace

Tips & Scripts...

 

Verlaten winkelmandjes

Verlaten winkelmandjes

Als je het idee hebt dat de verkopen in je online winkel terug lopen, en je statistieken bevestigen dit ook, dan is het raadzaam om eens te kijken of je veel verlaten winkelwagens hebt. De meest e-commerce software zoals Prestashop en WooCommerce hebben hier standaard functionaliteiten voor. Een klant kan verschillende redenen hebben om zijn winkelmand te vullen, maar toch niet af te rekenen. Kijk tussen onderstaande redenen welke voor jouw webshop van toepassing zijn.

  • Sommige shoppers hebben bedenktijd nodig. Soms zit er een hele dag tussen het vullen van een winkelwagen en het daadwerkelijk afrekenen van de artikelen. Zolang de shopper zijn browsercookies niet leegt, blijft zijn wagentje keurig gevuld en kan hij gewoon even pauze nemen.
  • Een kwestie van vertrouwen… Straalt jouw winkel wel genoeg vertrouwen uit? Is het duidelijk genoeg dat je zorgvuldig met de klants persoonlijke gegevens omgaat? Is je SSL-certificaat nog wel valide? Bied je standaard wel iDeal aan? Vraag je geen overbodige persoonlijke gegevens? Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een potentiële klant afhaakt, dus zorg dat je shop goed getest is voordat je hem live zet. Aarzel niet om personen uit je doelgroep hiervoor in te schakelen.
  • Kijkers zijn niet altijd kopers. Sommige bezoekers komen om prijzen te vergelijken om dan uiteindelijk voor de goedkoopste aanbieder te kiezen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij dan maar spontaan je hele assortiment moet afprijzen! Beter is het om eerst te kijken of er niet iets aan je verzendkosten of aan je retourbeleid mankeert.
  • Zorg dat de reis naar de kassa zo kort mogelijk is. Online kopers willen snelheid en dus niet tegen gehouden worden ellenlange registratieformulieren, onduidelijke algemene voorwaarden en een betalingsproces van 21 stappen. Wees kort en bondig en laat achterwege wat je ook na de aankoop kunt tonen. Laat daarbij ook zien hoeveel stappen iemand nog moet doorlopen.
  • Teveel afleiding tijdens deze klantreis is ook funest voor je omzet. Geen banners of andere opvallende uitingen die doorklikken naar andere pagina’s of websites. Wil je iets vertellen, gebruik dan een tooltip.
  • Een andere vorm van snelheid is natuurlijk de laadtijd van je winkel. Als dit te lang duurt, haken klanten af.
  • Online klanten verwachten niet alleen snel te kunnen bestellen, ze willen hun bestelling ook altijd het liefst de volgende dag hebben. Ga ervan uit dat kopers altijd je site zullen verlaten als je dat niet waar kunt maken. Wees dus altijd eerlijk en vermeld de (langere) levertijd al bij je assortiment en niet pas bij de kassa. En een track-and-trace mogelijkheid is natuurlijk ook altijd fijn!